Gamificatie: spelen loont
DEMO

Gamificatie: spelen loont

Future of Work

Gamificatie: spelen loont

January 11, 2018 Sascha Grosskopf

Als je medewerkers wil motiveren, zijn beloningen voor elk bedrijf altijd een goed middel geweest. Hoewel het de werknemersprestaties op korte termijn verhoogt, is het ook goed om je te verdiepen in ontwikkelingsmogelijkheden voor de lange termijn voor werknemers.

De meeste mensen – met name Millennials – kwamen voor het eerst in aanraking met het digitale tijdperk via computerspelletjes. Gameconsoles als Atari, Commodore 64 en Nintendo zijn, net als de Xbox en Playstation, een revolutie. Zij maken het mogelijk maken om raadsels op te lossen en uitdagingen aan te gaan in een nieuwe en afwisselende omgeving. Bijvoorbeeld de Nintendo klassieker “The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)” wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke games aller tijden vanwege de creatieve storytelling, de innovatieve manier van puzzelen en het gebruik van 3D-modellen. De games van tegenwoordig zijn nog steeds grotendeels gebaseerd op het vervullen van opdrachten, verzamelen van beloningen en het verdienen van ervaringspunten.

Steeds meer werkgevers raken geïntrigeerd door de psychologische kant van het spelen van spellen. Je ervaart een gevoel van sensatie en bevrediging wanneer je nieuwe levels bereikt of punten scoort, wat weer kan leiden tot motivatie en inspiratie. Daarom hebben werkgevers games ingebracht in hun personeelsbeleid, wat heeft geleid tot het ontstaan van de term ‘Gamificatie’.

Onderzoek van de Universiteit van Denver bewijst dat werknemers die leren met behulp van spelelementen 14% beter presteren bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Dit is met name belangrijk voor HR, nu het Gartner Institute heeft aangetoond dat gamificatie in de toekomst een integraal onderdeel van Human Capital Management zal zijn. Maar hoe kunnen bedrijven het principe van spelenderwijs leren toepassen op de dagelijkse praktijk?

Een nieuwe manier van leren

De laatste jaren was gamificatie vooral succesvol op het gebied van onderwijs. Het kan werknemers op een innovatieve manier laten leren. De ervaring neemt collega’s mee op reis, net als in een computerspel. Door de criteria van computerspellen nader te bekijken, krijg je een goed beeld van de voordelen van gamificatie op de werkvloer.

  • Zichtbare status: In computerspellen zijn de prestaties (beloningen, scores en behaalde doelen) van de speler standaard zichtbaar op het scherm. Dit kan ook worden toegepast op de prestaties en vooruitgang van de werknemer, bijvoorbeeld met beloningen in de vorm van tegoedbonnen, bonussen of een promotie. De invoering van zo’n systeem kan werknemers aanmoedigen om de automatische piloot los te laten en meer met collega’s samen te werken. Een gezonde motivatie, zonder dat er druk komt te liggen op moeten leren.
  • Quest: het interessantste deel van een computerspel is de zoektocht, ofwel quest, en hoe je het volgende level kunt halen. De term quest kreeg bekendheid door fantasy-rollenspellen in games zoals ‘World of Warcraft’. In het bedrijfsleven zou deze functie kunnen worden toegepast met raadsels, opdrachten of spellen. Werkgevers moeten er wel voor zorgen dat het speleffect behouden blijft door interessante en aantrekkelijke inhoud te creëren. In The Unilever Future Leaders programme bijvoorbeeld, moeten kandidaten twaalf spellen voltooien waarin hun geheugen, focus en sociale vaardigheden worden getest. Hun voortgang is zichtbaar tijdens het gehele proces.
  • Ranking:  de belangrijkste voorwaarde van gaming is het verzamelen van punten en het behalen van high scores om voor te blijven op de tegenstanders. In zowel de spel- als de werkwereld moet het een gezonde en leuke competitie zijn. Geef dus bepaalde onderdelen competitieve elementen, en laat spelers in andere delen juist samenwerken. Na verloop van tijd zal duidelijk worden welke modules het beste scoren. Zo kunnen nieuwe medewerkers zien, welke tools het meest gebruikt worden of welke lessen extra nuttig zijn.
  • Stroomlijnen van informatie: Ondanks het spelelement moet gamificatie vooral gericht zijn op het geven van de juiste informatie. Overstelp werknemers niet met onbegrijpelijke details en informaties. In essentie gaat gamificatie over communiceren en leren, op een structurele en toegankelijke manier. De game mag complex zijn, maar niet gecompliceerd.

De inzet van games om leren aan te moedigen is veel effectiever dan bijvoorbeeld werknemers een dik boekwerk laten doorploegen. Door leuke educatieve games te gebruiken, kunnen werknemers hun innerlijke kind los laten gaan en tegelijkertijd hun kennis en competentie vergroten. Let wel op dat bij het bepalen van een gamificatiestrategie er een goede balans blijft tussen leren en vermaak. Het moet wel leuk blijven!  

About Sascha Grosskopf

Sascha Grosskopf is Head of the EMEA Fieldmarketing team at Cornerstone OnDemand, he is a digital leader, story teller, presenter and well known in the HR-Tech space - he knows how HR can make the big change for organisations.

Comments

Want to hear more?

Our RSS Feeds

Cornerstone Blog Feed

Learn how our Integrated Talent Management Solutions can help you face tough challenges.
Check out our products